ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΓΙΑ ΝΕΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ

Σχολιάστε κάθε άρθρο, κάνετε προτάσεις για τυχόν αλλαγή του και ψηφίστε.

‘Αρθρο 100 – (Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο)

Posted by Διαβούλευση στο 20/03/2012

ΙΣΧΥΟΝ  ΑΡΘΡΟ

1. Συνιστάται Aνώτατο Eιδικό Δικαστήριο στο οποίο υπάγονται:

α) H εκδίκαση ενστάσεων κατά το άρθρο 58.

β) O έλεγχος του κύρους και των αποτελεσμάτων δημοψηφίσματος που ενεργείται κατά το άρθρο 44 παράγραφος 2. 

γ) H κρίση για τα ασυμβίβαστα ή την έκπτωση βουλευτή, κατά τα άρθρα 55 παράγραφος 2 και 57.

δ) H άρση των συγκρούσεων μεταξύ των δικαστηρίων και των διοικητικών αρχών ή μεταξύ του Συμβουλίου της Eπικρατείας και των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων αφενός και των αστικών και ποινικών δικαστηρίων αφετέρου ή, τέλος, μεταξύ του Eλεγκτικού Συνεδρίου και των λοιπών δικαστηρίων. 

ε) H άρση της αμφισβήτησης για την ουσιαστική αντισυνταγματικότητα ή την έννοια διατάξεων τυπικού νόμου, αν εκδόθηκαν γι’ αυτές αντίθετες αποφάσεις του Συμβουλίου της Eπικρατείας, του Aρείου Πάγου ή του Eλεγκτικού Συνεδρίου.

στ) H άρση της αμφισβήτησης για το χαρακτηρισμό κανόνων του διεθνούς δικαίου ως γενι- κά παραδεγμένων κατά την παράγραφο 1 του άρθρου 28. 

2. Tο δικαστήριο της προηγούμενης παραγράφου συγκροτείται από τους Προέδρους του Συμβουλίου της Eπικρατείας, του Aρείου Πάγου και του Eλεγκτικού Συνεδρίου, από τέσσερις συμβούλους της Eπικρατείας και από τέσσερις αρεοπαγίτες, που ορίζονται ως μέλη με κλήρωση κάθε δύο χρόνια. Στο δικαστήριο αυτό προεδρεύει ο αρχαιότερος από τους Προέδρους του Συμβουλίου της Eπικρατείας ή του Aρείου Πάγου. 

Στις περιπτώσεις δ΄ και ε΄ της προηγούμενης παραγράφου μετέχουν στη σύνθεση του δικαστηρίου και δύο τακτικοί καθηγητές νομικών μαθημάτων των νομικών σχολών των πανεπιστημίων της Xώρας, οι οποίοι ορίζονται με κλήρωση. 

3. H οργάνωση και λειτουργία του δικαστηρίου, τα σχετικά με τον ορισμό, την αναπλήρωση και την επικουρία των μελών του, καθώς και τα σχετικά με τη διαδικασία σ’ αυτό ορίζονται με ειδικό νόμο.

4. Oι αποφάσεις του δικαστηρίου είναι αμετάκλητες.
Διάταξη νόμου, που κηρύσσεται αντισυνταγματική, είναι ανίσχυρη από τη δημοσίευση της σχετικής απόφασης ή από το χρόνο που ορίζεται με την απόφαση. 

5. Όταν τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας ή του Αρείου Πάγου ή του Ελεγκτικού Συνεδρίου κρίνει διάταξη τυπικού νόμου αντισυνταγματική παραπέμπει υποχρεωτικά το ζήτημα στην οικεία ολομέλεια, εκτός αν αυτό έχει κριθεί με προηγούμενη απόφαση της ολομέλειας ή του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου του άρθρου αυτού. Η ολομέλεια συγκροτείται σε δικαστικό σχηματισμό και αποφαίνεται οριστικά, όπως νόμος ορίζει. Η ρύθμιση αυτή εφαρμόζεται αναλόγως και κατά την επεξεργασία των κανονιστικών διαταγμάτων από το Συμβούλιο της Επικρατείας.

ΠΡΟΤΑΣΗ  ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ

1. Συνιστάται Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο στο οποίο υπάγονται:

α) Ο έλεγχος της τυπικής και ουσιαστικής συνταγματικότητας των νόμων, είτε αυτεπαγγέλτως, είτε κατόπιν παραπομπής από δικαστήριο, σύμφωνα με το άρθρο 93 παράγραφος 4.

β) Η εκδίκαση ενστάσεων κατά του κύρους των προεδρικών και των βουλευτικών εκλογών.

γ) Ο έλεγχος της νομιμότητας της διαδικασίας προκήρυξης δημοψηφίσματος, σύμφωνα με το Σύνταγμα, καθώς και ο έλεγχος  του κύρους και των αποτελεσμάτων δημοψηφίσματος.

δ) Η κρίση για τα ασυμβίβαστα ή την έκπτωση βουλευτή ή μέλους της κυβέρνησης.

ε) Η άρση της αμφισβήτησης για το χαρακτηρισμό κανόνων του διεθνούς δικαίου ως γενικά παραδεγμένων.

2. Tο δικαστήριο της προηγούμενης παραγράφου συγκροτείται από πέντε τακτικούς δικαστές των τριών ανωτάτων δικαστηρίων της χώρας, πέντε τακτικούς καθηγητές των νομικών σχολών της χώρας και πέντε δικηγόρους με  εικοσαετή θητεία εξ όλων των δικηγορικών συλλόγων της χώρας κατόπιν κληρώσεως όλων αυτών και προεδρεύει ο αρχαιότερος των δικαστών. Μαζί με τα ανωτέρω τακτικά μέλη επιλέγονται με τον ίδιο τρόπο και ισάριθμα αναπληρωματικά μέλη.

Η διάρκεια της θητείας των μελών του ανωτέρω δικαστηρίου είναι τριετής.

Κατά τη διάρκεια της θητείας του, οι τακτικοί δικαστές μέλη του Συνταγματικού Δικαστηρίου δεν μπορούν να ασκήσουν τα καθήκοντά τους στο δικαστήριο που υπηρετούν.

3. Η οργάνωση και λειτουργία του δικαστηρίου  καθώς και τα σχετικά με τη διαδικασία σ’ αυτό ορίζονται με ειδικό νόμο.

4. Οι αποφάσεις του δικαστηρίου είναι αμετάκλητες.

Διάταξη νόμου, που κηρύσσεται αντισυνταγματική, είναι ανίσχυρη από τη δημοσίευση της σχετικής απόφασης ή από το χρόνο που ορίζεται με την απόφαση.

 

 

11 Σχόλια to “‘Αρθρο 100 – (Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο)”

  1. ΠΕΤΡΟΣ ΧΑΣΑΠΗΣ said

    ΠΡΟΤΑΣΗ

    Άρθρο 100
    1. Συνιστάται Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο στο οποίο υπάγονται:
    α) Η εκδίκαση ενστάσεων κατά του κύρους βουλευτικών εκλογών.
    β) Ο έλεγχος του κύρους και των αποτελεσμάτων δημοψηφίσματος.
    γ) Η κρίση για τα ασυμβίβαστα ή την έκπτωση βουλευτή.
    δ) Η άρση των συγκρούσεων μεταξύ των δικαστηρίων και των διοικητικών αρχών ή μεταξύ του Συμβουλίου της Επικρατείας και των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων αφενός, και των αστικών και ποινικών δικαστηρίων αφετέρου ή, τέλος, μεταξύ του Ελεγκτικού Συνεδρίου και των λοιπών δικαστηρίων.
    ε) Η άρση της αμφισβήτησης για το χαρακτηρισμό κανόνων του διεθνούς δικαίου ως γενικά παραδεγμένων.
    2 Η οργάνωση και λειτουργία του δικαστηρίου, τα σχετικά με τον ορισμό, την αναπλήρωση και την επικουρία των μελών του, καθώς και τα σχετικά με τη διαδικασία σ’ αυτό ορίζονται με ειδικό νόμο.
    4. Οι αποφάσεις του δικαστηρίου είναι αμετάκλητες.

    • spyros rizos said

      Αχ μη μου πείτε…
      κι άλλο ανώτατο ανωτάτων ειδικών;

      Πέτρο -φίλες και φίλοι, και ετούτο το άρθρο… άναρθρο… είναι παγίδα

      Και γαμώ τους ειδικούς…
      γι’ αυτό η ανθρωπότητα κατάντησε ένα απόλυτο μπουρδέλο από τους πολλούς ειδικούς… στην ξάπλα… στον αυνανισμό… και στην αθλιότητα…

      αλήθεια άλλους ειδικούς θέλουν για το άρθρο 58, δεν τους φτάνει να ελέγξουν οι πολίτες ατάκα και επιτόπου τα ψηφοδέλτια;

      Και γαμώ τη μασονία τους… εδώ δεν βρίσκουμε άκρη και πάτο πουθενά Ελληνίδες Έλληνες… κούνια που τους κούναγε.

      Ξέρετε κάτι; Τελικά για να οργανώσουμε πραγματική κοινωνία, μακριά από κάθε κερδοσκόπο και κάθε καθοίκι μασόνο εξουσιαστή δεν χρειαζόμαστε πάνω από 20 άρθρα με καμιά εκατοστή παραγράφους.
      Τούτο το μασονικό κωλόχαρτο όχι σύνταγμα δεν είναι αλλά ούτε καλικαντζούρες από τους πιο ανόητους αλήτες της νύχτας…

      Εδώ και τώρα εγερθείτε να υπαγορεύσουμε εμείς οι απλοί εργάτες το σύνταγμα του μέλλοντος της ανθρωπότητας κι όχι τούτο το ιουδαϊκό φρενοκομείο…

  2. ΠΕΤΡΟΣ ΧΑΣΑΠΗΣ said

    ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΣΥΣΤΑΣΗ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ

    Άρθρο 100+
    1. Συνιστάται Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο, όπως νόμος ορίζει, το οποίο κρίνει σε πρώτο και τελευταίο βαθμό την συνταγματικότητα ενός νόμου, κατόπιν αιτήματος από οποιοδήποτε δικαστήριο της χώρας.
    2. Διάταξη νόμου, που κηρύσσεται αντισυνταγματική, είναι ανίσχυρη από τη δημοσίευση της σχετικής απόφασης ή από το χρόνο που ορίζεται με την απόφαση.

  3. Χρήστος Λυντέρης said

    Η Ομάδα μας προτείνει την ίδρυση ανώτατου Συνταγματικού δικαστηρίου, το οποίο θα κρίνει αμετάκλητα την συνταγματικότητα των νόμων . Επίσης θα ελέγχει την διαδικασία διενέργειας δημοψηφίσματος, η οποία , δεδομένου ότι θα κινείται και κατόπιν λαϊκής πρωτοβουλίας με συλλογή υπογραφών, δεν πρέπει να επαφίεται στην εκτελεστική εξουσία. Τα μέλη του Συνταγματικού Δικαστηρίου θα επιλέγονται με κλήρωση και μόνο κατά το 1/3 θα είναι τακτικοί δικαστές. Τα υπόλοιπα 2/3 θα επιλέγονται από καθηγητές των νομικών σχολών και από δικηγόρους με 20ετή εμπειρία.

  4. Vassiliki said

    Στο σημείο γ της πρότασης της Πρωτοβουλίας για το Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο αναφέρεται
    «γ) Ο έλεγχος της νομιμότητας της διαδικασίας προκήρυξης δημοψηφίσματος, σύμφωνα με το Σύνταγμα, καθώς και ο έλεγχος του κύρους και των αποτελεσμάτων δημοψηφίσματος.»
    Το πρώτο μέρος αυτής της πρότασης είναι ξεκάθαρο, το δεύτερο όμως μέρος είναι αρκετά ασαφές και θα πρέπει να διευκρινιστεί με μεγαλύτερη ανάλυση, για να γίνει πιο κατανοητός ο ρόλος και η θέση του Δικαστηρίου στην περίπτωση Δημοψηφισμάτων. Τι μπορεί να σημαίνει «ο έλεγχος του κύρους και των αποτελεσμάτων δημοψηφίσματος»;

    Θα έχει το Δικαστήριο αυτό την δυνατότητα ακύρωσης άμεσα ή έμμεσα του Δημοψηφίσματος, μέσω της αμφισβήτησης του κύρους του ή/και των αποτελεσμάτων του; Με ποια κριτήρια θα γίνεται ο έλεγχος του κύρους και των αποτελεσμάτων του για δημοψηφίσματα που πληρούν τα κριτήρια νόμιμης διαδικασίας προκήρυξης;

    Εννοείτε εδώ ότι θα ελέγχεται η νοθεία πχ κατα την διαδικασία και άρα η αλλοίωση των αποτελεσμάτων ή κάτι άλλο; Εαν εννοείτε αυτό και αποτελεί αυτό και αρμοδιότητα του Συνταγματικού Δικαστηρίου (;), τότε ίσως η φράση θα έπρεπε να αλλάξει έτσι ώστε να το διευκρινίζει με ξεκάθαρο τρόπο , πχ κάτι σαν «….καθώς και ο έλεγχος του κύρους της διαδικασίας διεξαγωγής και της εγκυρότητας των αποτελεσμάτων δημοψηφίσματος ώς προς την τήρηση των κανόνων Δημοκρατικής διαδικασίας διεξαγωγής του.» ή κάτι καλύτερα διατυπωμένο αλλά ξεκάθαρο…..

    Εκ πρώτης πάντως όψεως, η ασαφής υπάρχουσα φράση θα μπορούσε να ερμηνευθεί και διαφορετικά και να υποδηλώνει τον έλεγχο του κύρους του ίδιου του δημοψηφίσματος, ώς προς το θέμα του και των αποτελεσματων του ως προς την Συνταγματικότητά τους, σύμφωνα φυσικά με το «ισχύον» (Νεο) Σύνταγμα (αυτό που ευελπιστούμε να ισχύσει….)

    Εαν πάρουμε αυτήν την ερμηνεία, φαίνεται ότι το Δικαστήριο θα έχει την δυνατότητα να αμφισβητεί ή/και να ακυρώνει Δημοψηφίσματα που ίσως δεν προβλέπονται απο το ίδιο το Σύνταγμα αλλά θα έχουν προκληθεί απο τον λαό ώς κάτι νέο και απρόβλεπτο…. Δηλαδή και Δημοψηφίσματα που ίσως κάποια στιγμή θα υπάρξει ανάγκη να αμφισβητήσουν το ίδιο το Σύνταγμα, μερικά ή συνολικά (;;;;;;;). Θα βρούν αυτά μπροστά τους το Ανώνατο Συνταγματικό Δικαστήριο για να τα αμφισβητήσει ώς ισχυρότερο απο αυτά και να προσπαθήσει να τα ακυρώσει;
    Αυτό νομίζω βάζει και πάλι κάτι (αυτή τη φορά ένα Ανώτατο Δικαστήριο) πάνω απο την βούληση του Λαού. (;)

    Καλό θα ήταν νομίζω να γίνουν κάποιες παραπάνω διευκρινισεις πάνω στο άρθρο αυτό. Παρακολουθώ με ενδιαφέρον τα απλά σχόλια και την συζήτηση απο τους πιο ειδικούς στα θέματα αυτά, πάνω στον πολύ σημαντικό θεσμό του Ανώτατου Συνταγματικού Δικαστηρίου που προτείνει η Πρωτοβουλία. Ειναι πολυ χρήσιμα, κυρίως για τα μέλη που δεν είμαστε νομικοί και έχουμε δυσκολίες κατανόησης κάποιων θεμάτων και εννοιών.

  5. Γιώργος Νοδαράκης said

    Ο λαός θα πρέπει να είναι ο απόλυτος κριτής της Συνταγματικότητας ή μη των Νόμων. Θα πρέπει να υπάρχει έλεγχος των αποφάσεων του Ανώτατου Συνταγματικού Δικαστηρίου από τους πολίτες και δυνατότητα για τιμωρία των Δικαστών για προφανή παραβίαση του Συντάγματος.

  6. ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΑΠΤΗΣ said

    1. … στ. Η παραπομπή σε δίκη του Προέδρου ή του Αντιπροέδρου της Δημοκρατίας, μετά από πρόταση του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου.
    4. Οι αποφάσεις του Ανώτατου Συνταγματικού δικαστηρίου είναι αμετάκλητες, τηρουμένων των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 77 του παρόντος. Διάταξη νόμου, που κηρύσσεται αντισυνταγματική, είναι ανίσχυρη από τη δημοσίευση της σχετικής απόφασης ή από το χρόνο που ορίζεται με την απόφαση, εκτός αν, εντός μηνός από της δημοσιεύσεώς της, η Βουλή κινήσει τις διαδικασίες της παραγράφου 2 του ως άνω άρθρου, οπότε ο προσβαλλόμενος νόμος κρίνεται τελικώς από τη σχετική απόφαση της Βουλής με την προβλεπόμενη αυξημένη πλειοψηφία ή του λαού με δημοψήφισμα.

    ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ : Υποχρεωτικώς, κατ΄αντιστοιχία προς τις τροπολογίες που προτάθηκαν στα άρθρα 49 / § 2 & 4 και 77 / § 1 & 2.

  7. Besy said

    ΕΔΩ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ ΓΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΝΟΜΩΝ(ΤΟ ΑΝΩΤΑΤΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΘΑ ΚΡΙΝΕΙ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΙ Η ΟΧΙ ΟΙ ΝΟΜΟΙ,ΑΛΛΑ ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΚΡΙΝΕΙ ΑΝ ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΙ Η ΟΧΙ;;;)ΚΑΙ ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΣΗΜΑΙΝΕΙ:Ο έλεγχος της νομιμότητας της διαδικασίας προκήρυξης δημοψηφίσματος, σύμφωνα με το Σύνταγμα, καθώς και ο έλεγχος του κύρους και των αποτελεσμάτων δημοψηφίσματος;ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ ΠΟΤΕ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ Η ΟΧΙ;;

  8. Λάζαρος Τσαδαρίδης said

    Η παράγραφος 1.α να γίνει: «Κάθε νόμος, αμέσως μετά την ψήφισή του από τη Βουλή και δημοσίευσή του σε ΦΕΚ, υπόκειται σε έλγχο συνταγματικότητας από το ανώτατο δικαστήριο. Μόνο αν κριθεί συνταγματικός, αρχίζει να ισχύει.»

    Και λέω μετά την ψήφιση και όχι πριν, γιατί οι βουλευτάδες μας είναι ικανοί, άλλο κείμενο να παρουσιάσουν στο δικαστήριο και άλλο να ψηφίσουν και δημοσιεύσουν σε ΦΕΚ.

  9. […] ‘Αρθρο 100 – (Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο) […]

  10. […] Δημοσιεύθηκε στο Uncategorized | 9 Comments » […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: