ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ για όλα τα άρθρα του Συντάγματος.
Posted by Διαβούλευση στο 16/02/2013
MEPOΣ ΠPΩTO – Bασικές διατάξεις
TMHMA A΄ – Mορφή του πολιτεύματος
TMHMA Β΄ – Σχέσεις Eκκλησίας και Πολιτείας
MEPOΣ ΔEYTEPO – Aτομικά και κοινωνικά δικαιώματα
- ‘Αρθρο 4 – (Ισότητα των Ελλήνων)
- ‘Αρθρο 5 – (Ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας, προσωπική ελευθερία)
- ‘Αρθρο 5A – (Δικαίωμα στην πληροφόρηση)
- ‘Αρθρο 6 – (Προσωπική ασφάλεια, προφυλάκιση)
- ‘Αρθρο 7 – (Καμιά ποινή χωρίς νόμο, απαγόρευση βασανιστηρίων)
- ‘Αρθρο 8 – (Δικαίωμα νόμιμου δικαστή)
- ‘Αρθρο 9 – (‘Ασυλο της κατοικίας)
- ‘Αρθρο 9A – (Προστασία προσωπικών δεδομένων)
- ‘Αρθρο 10 – (Δικαίωμα αναφοράς προς τις αρχές)
- ‘Αρθρο 11 – (Δικαίωμα του συνέρχεσθαι)
- ‘Αρθρο 12 – (Δικαίωμα του συνεταιρίζεσθαι)
- ‘Αρθρο 13 – (Θρησκευτική Ελευθερία)
- ‘Αρθρο 14 – (Ελευθερία του Τύπου)
- ‘Αρθρο 15 – (Κινηματογράφος, φωνογραφία, ραδιοφωνία, τηλεόραση)
- ‘Αρθρο 16 – (Παιδεία, τέχνη, επιστήμη)
- ‘Αρθρο 17 – (Προστασία της ιδιοκτησίας, απαλλοτρίωση)
- ‘Αρθρο 18 – (Προστασία της ιδιοκτησίας, ειδικές περιπτώσεις, επίταξη)
- ‘Αρθρο 19 – (Απόρρητο επιστολών, ανταπόκρισης & επικοινωνίας)
- ‘Αρθρο 20 – (Έννομη προστασία, δικαίωμα προηγούμενης ακρόασης)
- ‘Αρθρο 21 – (Προστασία οικογένειας, γάμου, μητρότητας και παιδικής ηλικίας, δικαιώματα ατόμων με αναπηρίες)
- ‘Αρθρο 22 – (Προστασία της εργασίας)
- ‘Αρθρο 23 – (Συνδικαλιστική ελευθερία)
- ‘Αρθρο 24 – (Προστασία του περιβάλλοντος)
- ‘Αρθρο 25 – (Αρχή του κοινωνικού κράτους δικαίου, προστασία θεμελιωδών δικαιωμάτων)
MEPOΣ TPITO – Oργάνωση και λειτουργίες της Πολιτείας
TMHMA A΄ – Σύνταξη της Πολιτείας
- ‘Αρθρο 26 – (Διάκριση των εξουσιών)
- ‘Αρθρο 27 – (Μεταβολή στα όρια της Επικράτειας)
- ‘Αρθρο 28 – (Κανόνες του διεθνούς δικαίου και διεθνείς οργανισμοί)
- ‘Αρθρο 29 – (Πολιτικά κόμματα)
TMHMA B΄ – Πρόεδρος της Δημοκρατίας
KEΦAΛAIO ΠPΩTO – Aνάδειξη του Προέδρου
- ‘Αρθρο 30 – (Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ρυθμιστής του πολιτεύματος)
- ‘Αρθρο 31 – (Προσόντα εκλογιμότητας)
- ‘Αρθρο 32 – (Εκλογή)
- ‘Αρθρο 33 – (Έναρξη θητείας, όρκος, χορηγία)
- ‘Αρθρο 34 – (Αναπλήρωση)
KEΦAΛAIO ΔEYTEPO – Eξουσίες και ευθύνη από τις πράξεις του Προέδρου
- ‘Αρθρο 35 – (Ισχύς των πράξεων, προσυπογραφή)
- ‘Αρθρο 36 – (Διεθνής παραστάτης, διεθνείς συνθήκες)
- ‘Αρθρο 37 – (Διορισμός Πρωθυπουργού και Κυβέρνησης)
- ‘Αρθρο 38 – (Κυβέρνηση, απαλλαγή καθηκόντων)
- ‘Αρθρο 39 – (Το άρθρο 39 καταργήθηκε)
- ‘Αρθρο 40 – (Σύγκληση της Βουλής, Αναστολή εργασιών)
- ‘Αρθρο 41 – (Διάλυση της Βουλής)
- ‘Αρθρο 42 – (Έκδοση και δημοσίευση των νόμων)
- ‘Αρθρο 43 – (Έκδοση διαταγμάτων)
- ‘Αρθρο 44 – (Πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, δημοψηφίσματα, διαγγέλματα)
- ‘Αρθρο 45 – (Αρχηγός των Ενόπλων Δυνάμεων)
- ‘Αρθρο 46 – (Διορισμός και παύση δημοσίων υπαλλήλων, απονομή παρασήμων)
- ‘Αρθρο 47 – (Χάρη και αμνηστία)
- ‘Αρθρο 48 – (Κατάσταση πολιορκίας)
KEΦAΛAIO TPITO – Eιδικές ευθύνες του Προέδρου της Δημοκρατίας
TMHMA Γ΄ – Bουλή
KEΦAΛAIO ΠPΩTO – Aνάδειξη και συγκρότηση της Bουλής
- ‘Αρθρο 51 – (Εκλογή βουλευτών, εκλογικό δικαίωμα)
- ‘Αρθρο 52 – (Ελεύθερη εκδήλωση της λαϊκής θέλησης)
- ‘Αρθρο 53 – (Βουλευτική Περίοδος)
- ‘Αρθρο 54 – (Εκλογικό σύστημα, εκλογικές περιφέρειες, βουλευτές Επικρατείας)
KEΦAΛAIO ΔEYTEPO – Kωλύματα και ασυμβίβαστα των βουλευτών
- ‘Αρθρο 55 – (Προσόντα εκλογιμότητας)
- ‘Αρθρο 56 – (Κωλύματα εκλογιμότητας)
- ‘Αρθρο 57 – (Ασυμβίβαστα έργα)
- ‘Αρθρο 58 – (Δικαστικός έλεγχος εκλογών)
KEΦAΛAIO TPITO – Kαθήκοντα και δικαιώματα των βουλευτών
- ‘Αρθρο 59 – (Όρκος)
- ‘Αρθρο 60 – (Δικαίωμα ψήφου, παραίτηση από το αξίωμα)
- ‘Αρθρο 61 – (Ανεύθυνο των βουλευτών)
- ‘Αρθρο 62 – (Ακαταδίωκτο των βουλευτών)
- ‘Αρθρο 63 – (Αποζημίωση, ατέλειες, απουσίες)
KEΦAΛAIO TETAPTO – Oργάνωση και λειτουργία της Bουλής
- ‘Αρθρο 64 – (Σύνοδος)
- ‘Αρθρο 65 – (Κανονισμός, προεδρείο)
- ‘Αρθρο 66 – (Συνεδριάσεις)
- ‘Αρθρο 67 – (Πλειοψηφία για τη λήψη απόφασης)
- ‘Αρθρο 68 – (Κοινοβουλευτικές και εξεταστικές επιτροπές)
- ‘Αρθρο 69 – (Αναφορές)
- ‘Αρθρο 70 – (‘Ασκηση νομοθετικού Έργου)
- ‘Αρθρο 71 – (Τμήμα διακοπής των εργασιών)
- ‘Αρθρο 72 – (Αρμοδιότητες Ολομέλειας, τμήματος διακοπής των εργασιών και διαρκών επτροπών)
KEΦAΛAIO ΠEMΠTO – Nομοθετική λειτουργία της Bουλής
- ‘Αρθρο 73 – (Δικαίωμα πρότασης νόμων)
- ‘Αρθρο 74 – (Διαδικασία εισαγωγής για συζήτηση νομοσχεδίων και προτάσεων νόμων)
- ‘Αρθρο 75 – (Νομοσχέδια και προτάσεις νόμων που συνεπάγονται επιβάρυνση του προϋπολογισμού)
- ‘Αρθρο 76 – (Συζήτηση και ψήφιση νομοσχεδίων και προτάσεων νόμων)
- ‘Αρθρο 77 – (Αυθεντική ερμηνεία των νόμων)
KEΦAΛAIO EKTO – Φορολογία και δημοσιονομική διαχείριση
- ‘Αρθρο 78 – (Νόμοι φορολογικού περιεχομένου)
- ‘Αρθρο 79 – (Προϋπολογισμός, απολογισμός, γενικός ισολογισμός)
- ‘Αρθρο 80 – (Μισθός, σύνταξη, χορηγία, αμοιβή, νόμισμα)
TMHMA Δ΄ – Kυβέρνηση
KEΦAΛAIO ΠPΩTO – Συγκρότηση και αποστολή της Kυβέρνησης
- ‘Αρθρο 81 – (Υπουργικό Συμβούλιο)
- ‘Αρθρο 82 – (Κυβέρνηση, Πρωθυπουργός, Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή, Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής)
- ‘Αρθρο 83 – (Υπουργοί & Υφυπουργοί)
KEΦAΛAIO ΔEYTEPO – Σχέσεις Bουλής και Kυβέρνησης
- ‘Αρθρο 84 – (Εμπιστοσύνη της Βουλής – αρχή της δεδηλωμένης)
- ‘Αρθρο 85 – (Ευθύνη των Υπουργών)
- ‘Αρθρο 86 – (Δίωξη κατά μελών της Κυβέρνησης, Ειδικό Δικαστήριο)
TMHMA E΄ – Δικαστική Eξουσία
KEΦAΛAIO ΠPΩTO – Δικαστικοί λειτουργοί και υπάλληλοι
- ‘Αρθρο 87 – (Ανεξαρτησία των δικαστών)
- ‘Αρθρο 88 – (Εγγυήσεις ανεξαρτησίας των δικαστικών λειτουργών, αποδοχές, μετατάξεις)
- ‘Αρθρο 89 – (Δικαστικά ασυμβίβαστα)
- ‘Αρθρο 90 – (Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο)
- ‘Αρθρο 91 – (Ανώτατο Πειθαρχικό Συμβούλιο)
- ‘Αρθρο 92 – (Δικαστικοί υπάλληλοι, συμβολαιογράφοι, υπάλληλοι υποθηκοφυλακείων)
KEΦAΛAIO ΔEYTEPO – Oργάνωση και δικαιοδοσία των δικαστηρίων
- ‘Αρθρο 93 – (Διακρίσεις των Δικαστήριων)
- ‘Αρθρο 94 – (Δικαιοδοσία διοικητικών και πολιτικών δικαστηρίων)
- ‘Αρθρο 95 – (Συμβούλιο της Επικρατείας)
- ‘Αρθρο 96 – (Ποινική δικαιοσύνη)
- ‘Αρθρο 97 – (Μικτά ορκωτά δικαστήρια)
- ‘Αρθρο 98 – (Ελεγκτικό Συνέδριο)
- ‘Αρθρο 99 – (Αγωγές κακοδικίας)
- ‘Αρθρο 100 – (Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο)
- ‘Αρθρο 100Α – (Νομικό Συμβούλιο του Κράτους)
TMHMA ΣT΄ – Διοίκηση
KEΦAΛAIO ΠPΩTO – Oργάνωση της διοίκησης
- ‘Αρθρο 101 – (Διοικητική αποκέντρωση)
- ‘Αρθρο 101Α – (Ανεξάρτητες αρχές)
- ‘Αρθρο 102 – (Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης)
KEΦAΛAIO ΔEYTEPO – Yπηρεσιακή κατάσταση των οργάνων της διοίκησης
KEΦAΛAIO TPITO – Kαθεστώς του Aγίου Όρους
MEPOΣ TETAPTO – Eιδικές Τελικές και Μεταβατικές Διατάξεις
TMHMA A΄ – Eιδικές διατάξεις
- ‘Αρθρο 106 – (Κράτος και εθνική οικονομία)
- ‘Αρθρο 107 – (Προστασία κεφαλαίων εξωτερικού και ειδική οικονομική νομοθεσία)
- ‘Αρθρο 108 – (Απόδημος ελληνισμός)
- ‘Αρθρο 109 – Διαθήκη, κωδίκελλος, δωρεά υπέρ του Δημοσίου, μητρώο κληροδοτημάτων)
TMHMA B΄ – Aναθεώρηση του Συντάγματος
TMHMA Γ΄ – Mεταβατικές διατάξεις
- ‘Αρθρο 111 – (Συντακτικές Πράξεις & Ψηφίσμαται)
- ‘Αρθρο 112 – (Έκδοση νόμου που προβλέπεται από το Σύνταγμα)
- ‘Αρθρο 113 – (Ισχύς προσωρινού Κανονισμού της Βουλής)
- ‘Αρθρο 114 – (Εκλογή πρώτου Προέδρου Δημοκρατίας, προσωρινός Πρόεδρος)
- ‘Αρθρο 115 – (Ειδικά Δικαστήρια που προβλέπει το Σύνταγμα)
- ‘Αρθρο 116 – (Θετικά μέτρα για την προώθηση της ισότητας ανδρών – γυναικών)
- ‘Αρθρο 117 – (Αγροτική ιδιοκτησία, δάση, απαλλοτριώσεις, οικιστικές περιοχές)
- ‘Αρθρο 118 – (Ανώτατοι Δικαστικοί λειτουργοί)
- ‘Αρθρο 119 – (Ακύρωση πράξεων που εκδόθηκαν από 21.4.67 ως 23.7.74)
Joseph Vanger said
Η ουσιαστική διαφορά μεταξύ της δικής μας πρωτόγονης δημοκρατίας και των άλλων ή έστω των περισσότερων, είναι ότι υπάρχουν μηχανισμοί ελέγχου και δεν βασίζονται μόνο στην εντιμότητα και την ικανότητα των πολιτικών τους. Δηλαδή στις περισσότερες δημοκρτικές χώρες για να ψηφιστεί ένας νόμος παιρνάει απο δύο ή και περισσότερο σώματα και το ένα σώμα ελέγχει το άλλο. Στην Ιταλία έχουν Γερουσία και κάτι ανάλογο συμβαίνει λίγο πολύ σε όλες τις δημοκρατικές χώρες και κοινωνίες. Απο τη Ρωσία και την Αγγλία μέχρι τη Γερμανία και τις ΗΠΑ. Βουλή των λόρδων, των αντιπροσώπων, άνω και κάτω βουλή,δούμα κ.α. Ο πρόεδρος των ΗΠΑ για να περάσει ένα νόμο νομίζω ότι χρειάζεται να τον ψηφήσουν τρία σώματα. Ακόμα και στην αρχαία Ρώμη είχαν τη σύγλητο γιά να ελέγχεται σε μεγάλο βαθμό ο καίσαρας. Στη Γαλλία που μοιάζει σε αρκετά με τη δική μας περίπτωση, έχουν τον πρόεδρο που εμείς όμως, όπως είναι γνωστό υποβαθμίσαμε.
Δεν αρκεί δηλαδή μιά απλή κομματική πλειοψηφία για να εγκριθεί κάποιος νόμος. Γι’αυτό έχουμε και τα γνωστά φαινόμενα να ψηφίζονται άσχετα άρθρα, διατάξεις και τροποποιήσεις σε νομοσχέδια που δεν έχουν σχέση.
Ίσως δεν είναι γνωστό αλλά στην Ελλάδα είχαμε γερουσία, πριν πολλές δεκαετίες. Δεν μπορούσαν όμως να περάσουν τους φωτογραφικούς νόμους που ήθελαν και να τους αποσύρουν μετά απο λίγους μήνες. Έτσι ξεχάστηκε αυτό το ΒΑΣΙΚΟ ΘΕΜΕΛΙΟ της δημοκρατίας. Απλά δε βόλευε ώστε να μαγειρεύονται οι κομπίνες πιο εύκολα και γρήγορα αλλά και για να μπορεί ο εκάσοτε πρωθυπουργός να αποφασίζει και να διατάζει σαν ένας δικτάτορας με θητεία. Την οποία μπορεί να την ανανεώσει κιόλας.
Γι’αυτό το ελάχιστο που θα μπορύσε να γίναι, είναι ο πρόεδρος της δημοκρατίας να αποκτήσει πολλές περισσότερες αρμοδιότητες και εξουσίες ώστε να υπάρχει ένα πολιτικό αντίβαρο και να εκλέγεται απ’ευθείας από τους πολίτες.
Επίσης είναι νομίζω σε όλους αντιληπτό ότι ο αριθμός των βουλευτών είναι πολύ μεγαλύτερος απο αυτόν που θα έπρεπε ή θα μπορούσε. Ακόμα και οι μισοί θα ήταν αρκετοί ώστε να εκπροσωπείται επαρκώς όλος ο πληθησμός της Ελλάδας. Είναι απαραίτητο να τεθεί και αυτό το ΘΕΜΑ ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ. Με την αναλογία πληθυσμού και βουλευτών που έχουμε, θα έπρεπε αντίστοιχα σε άλλα κράτη να είχαν χιλάδες βουλευτές ή εκατομμύρια. Στην Ολλανδία που ο πληθησμός της χώρας είναι 15 εκατομμύρια και οι βουλευτές που εκλέγουν είναι πολύ λιγότεροι απο αυτούς που έχουμε στην Ελλάδα.
Dimitris Hoodakis said
Μπράβο σας για το χρόνο και τη προσπάθεια σας, αλλά έχω μια ριζική διαφωνία με τη προσέγγιση… ότι δηλαδή η όλη προσπάθεια βασίστηκε στο υπάρχον σύνταγμα… θεωρώ λάθος τη προσέγγιση και λάθος τη βάση, το υπάρχον Σύνταγμα. Θα προτιμούσα να ξεκινήσουμε από το μηδέν, με ιδέες και προτάσεις για το τι θεωρούμε ότι πρέπει να περιλαμβάνει το σύνταγμα σαν θεμελιώδη προτάγματα και μετά από διαβούλευση και ψηφίσματα να καθαρογραφούν σε πιο τυπικά,νομικά κείμενα (άρθρα). Σίγουρα και μέσα από αυτή τη προσπάθεια θα γίνουν χρήσιμες συζητήσεις όμως. Κάτι όμως που θεωρώ πολύ σημαντικό είναι να μην κάνουμε το ίδιο λάθος που εσκεμμένα έκαναν οι εξουσιαστές μας… που ονόμασαν τον αντιπροσωπευόμενο κοινοβουλευτισμό δημοκρατία… αν είναι οπουδήποτε να υπάρχουν αντιπρόσωποι και εκπρόσωποι τότε δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε τη λέξη δημοκρατία. Αν κρίνουμε ότι θέλουμε να έχουμε αντιπρόσωπους, καλώς να τους έχουμε, αλλά να το λέμε και αντιπρωσοπευόμενο κοινοβουλευτισμό και όχι δημοκρατία διότι μπερδεύουμε λέξεις και έννοιες… δεν υπάρχει αντιπροσωπευόμενh δημοκρατία, ούτε προεδρευομένη, ούτε κοινοβουλευτική… υπάρχει απλώς δημοκρατία όταν ο δήμος(=λαός) έχει μόνο αυτός την εξουσία(=κράτος) και δεν τη παραδίδει σε κανένα αντιπρόσωπο,πρόεδρο,εκπρόσωπο κ.α.
yiannis ayiannis said
Φίλε Δημήτρη, καλά το είπες αλλά ας το πάμε και παραπέρα…να συμφωνήσουμε, αντί να πνιγόμαστε στην ορολογία, πως πρέπει να βρεθεί η Συνταγματική λύση που μεταφέρει τις εξουσίες πραγματικής διακυβέρνησης και άρα και διαχείρησεις ιδίων πόρων κτλ… στου δήμους. Δηλαδή σε εμάς.
Νομίζω και εσύ κάπου εκει καταλήγεις, εκτός αν θεωρείς πως αυτό μπορεί να συμβεί σε εθνικό επίπεδο. Ζητάς να ξεκινήσουμε απ’ το μηδέν και έχεις δίκιο. Ποιά όμως πραγματική συννενόηση μπορεί να υπάρξει; Εγώ μάλλον αμφιβάλω και γι’ αυτό δεν εχω πολύ πίστη σε τέτοιες προσπάθειες, παρ’ ότι όμως τις εκτιμάω και τις σέβομαι.
Γεννιούνται και κάποια ερωτήματα. Πιστεύεις π.χ. πως αυτός ο λαός, και στην σημερινή κατάσταση είναι σε θέση να αναλάβει τέτοιες ευθήνες;
Και να πω μπράβο και για την προσπάθεια εδώ, ευχομαι να γεννηθεί ένας γόνιμος διάλογος.
Ευθύμιος Βαγγέλης said
Μια Προσωπική γνώμη και πρόταση για Ακομμάτιστη Δημοκρατία. http://etsiehoyntapragmata.blogspot.com/ Ας μπολιάσουμε τις καλλίτερες ιδέες μας κι ας ενωθούμε για να γεννήσουμε το μέλλον μας, το δικό μας και των παιδιών μας.
Ευθύμιος Βαγγέλης said
Εξαιρετικότατη η ημιτελής ακόμα πρόταση του Ιωάννη Λουκέρη, μέλους της πρωτοβουλίας για ριζική συνταγματική αλλαγή. http://www.customco.de/constitution/
Ευθύμιος Βαγγέλης said
Ευθύμιος Βαγγέλης said
Ευθύμιος Βαγγέλης said
” ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ για όλα τα άρθρα του Συντάγματος. “ | ΒΗΜΑ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ said
[…] ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ για όλα τα άρθρα του Συντάγματος. […]
ΓΙΩΡΓΟΣ 78 said
Πάμε να αναθεωρήσουμε το Σύνταγμα, να το κάνουμε πιο δημοκρατικό.